Drożdżowa babka z czekoladą i cynamonem

W końcu obiecana babka Reinharta (Artisan Bread Everyday). Było z nią nieco kłopotów, piekłam ją aż trzy razy, ostateczna wersja powinna jednak udać się każdemu i nie uciekać z foremki. Koniec końców zmieniłam nieco proporcje i upiekłam dla Was bochenek w keksówce z 3/4 ilości składników podanych w oryginale. Wypiek w formie do baby z kominem nie wyszedł zupełnie, ciasto jest tu zbyt delikatne i po prostu rozpada się po wyjęciu z formy. Polecam więc keksówkę. Moja wersja poniżej.

DROŻDŻOWA BABKA Z CZEKOLADĄ I CYNAMONEM
Chocolate Cinnamon Babka

1 bochenek


ciasto
15g świeżych drożdży

130g ciepłego mleka

65g miękkiego masła

65g cukru
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii

3 żółtka

320g mąki pszennej
- użyłam typu 650
1/2 łyżeczki soli

nadzienie

170g czekolady (mlecznej, deserowej lub gorzkiej do wyboru) - u mnie mleczna
40g masła
szczypta cynamonu
kruszonka

10g masła

20g mąki pszennej

20g cukru
szczypta cynamonu


ciasto
Drożdże rozpuść w mleku, odstaw na 5 minut. W tym czasie masło utrzyj z cukrem, po czym kolejno dodawaj żółtka, dokładnie ucierając po każdej sztuce. Dodaj ekstrakt waniliowy, a następnie mąkę i sól. Na końcu wlej mleko z drożdżami. Ciasto dokładnie wyrób przez kilka minut, będzie bardzo kleiste i wilgotne. Wyrobione ciasto przełóż do natłuszczonej miski, szczelnie przykryj i odstaw na 2 godziny do wyrośnięcia.

nadzienie i kruszonka
Czekoladę posiekaj, po czym zagnieć z kawałkami masła i cynamonem, odstaw. Wszystkie składniki kruszonki zagnieć, odstaw do lodówki.

Wyrośnięte ciasto przełóż na dokładnie omączony blat, lekko odgazuj i rozciągnij w prostokąt. Na wierzchu rozsyp kawałki nadzienia. Całość zwiń w rulon, a następnie w ślimaka. Ślimaka postaw (dokładnie tak jak wygląda ślimak, czyli prostopadle do blatu), lekko spłaszcz w podłużny bochenek. Ciasto przełóż do natłuszczonej keksówki, szczelnie przykryj i odstaw do wyrośnięcia na kolejne 2 godziny.

Piekarnik rozgrzej do 175 stopni. Za pomocą wykałaczki zrób kilka małych dziurek na wierzchu ciasta. Ciasto posmaruj roztrzepanym jajkiem lub mlekiem i posyp kruszonką. Piecz przez 50-60 minut, aż ciasto bardzo mocno zabrązowi się. Po upieczeniu wyciągnij z formy, przełóż na kratkę i odstaw na minimum 1 godzinę przed pokrojeniem.

Ciasto jest bardzo puszyste i delikatne. Łatwe do wyrobienia mikserem z hakiem, cięższe w przypadku pracy rękoma :). Bardzo fajne, przypomina mi włoskie baby drożdżowe. Nadzienie czekoladowe dzięki dodatkowi masła nigdy nie zastyga zupełnie i bardzo dobrze smakuje nawet, gdy babka zupełnie już ostygnie. Dodatek cynamonu to duży plus w tym cieście, nie pomijajcie go :).

A poniżej moja pamiątka z wakacji, czyli filiżanka. Bo zawsze trzeba coś przywieźć, czyż nie? :)

Smacznego!

10 komentarze:

smallangel pisze...

Wygląda cudownie i pewnie podobnie smakuje.
pozdrawiam
www.basinepichcenie.blox.pl

grazyna pisze...

Super babka, muszę spróbować :)

Maggie pisze...

Alez cudna baba... No i z czekolada, a ja wszystko, co z czekolada, uwielbiam!

Majana pisze...

Świetny pomysł! Czekolada i cynamon to coś dla mnie:)

Pozdrawiam:)

Kasia pisze...

Mi też się podoba :-) zarówno czekoladę, jak i cynamon bardzo lubię :-) właśnie moje oczy zajadają się Twoją babką, mniam :D

Anonimowy pisze...

kiedy nie ma sie piekarnika wtedy sie go docenia..i teskni za wypiekami..

oj jak ja Tobie zazdroszcze, ze mozesz piec takie cuda:)

Pozdrawiam

ps. nie uwazasz, ze drozdzowe zawiniete w slimak pieknie wyglada? :)

Eff pisze...

Moje ukochane smaki :) cudowna babka :)

Konsti pisze...

Lubie takie wypieki. Ciasto pieknie sie prezentuje!
Pozdrawiam serdecznie.

Iv pisze...

smacznydom uważam, że drożdżowe w każdej postaci pięknie wygląda :)

kathleene pisze...

Zrobiłam! W smaku genialna, tylko wyszła mi trochę za sucha. Więc albo 50 min to dla mojego piekarnika za długo albo... możliwe, że jak drożdżowe rośnie w zbyt wysokiej temperaturze to potem jest suche?

Blog Widget by LinkWithin