Chleb farmerski

Jedliście kiedyś chleb farmerski z Almy? Taki właśnie chleb udało mi się wczoraj upiec. Przepis pochodzi ze strony cookingbread.com, gdzie można bardziej szczegółowo obejrzeć proces powstawania bochenków (krok po kroku). Postępowałam wedle wskazówek, ponieważ chciałam uzyskać ładne zawinięte bochenki, moje jednak upierały się rosnąć głównie na boki, a nie do góry, tak więc następnym razem umieszczę je po prostu w koszyczku do wyrastania. Oczywiście nie ma to wpływu na smak chleba, który jest i był zawsze jednym z naszych ulubionych. Już nie musimy go kupować :)

CHLEB FARMERSKI
2 małe bochenki

zaczyn
1 szklanka (120g) mąki żytniej typ 2000
- jeśli używasz innej mąki żytniej dodaj otręby
1 szklanka (130g) mąki pszennej chlebowej
1/4 łyżeczki suszonych drożdży
3/4 szklanki (185ml) ciepłej wody (45 stopni)

ciasto
zaczyn z dnia poprzedniego
1 i 1/4 szklanki (310ml) wody o tempreturze pokojowej
2 i 3/4 szklanki (600g) mąki pszennej chlebowej
1/2 łyżeczki suszonych drożdży
1 łyżeczka soli - użyłam dwóch
1 łyżka słodu jęczmiennego lub melasy - użyłam melasy


zaczyn
Wszystkie składniki zaczynu umieść w misce i wymieszaj. Szczelnie przykryj (folią spożywczą) i odstaw na 12-16 godzin.

ciasto
Do przygotowanego dzień wcześniej zaczynu dodaj wodę i wymieszaj za pomocą drewnianej łyżki. Następnie wrzuć drożdże, sól, słód albo melasę. Dodaj szklankę mąki i mieszaj, aż ciasto będzie gładkie. Kontynuuj dodawanie mąki do momentu, gdy będzie zbyt trudno mieszać w misce. Wtedy przełóż ciasto na posypany mąką blat, dodaj resztę mąki i zagniataj przez 8-10 minut. Gotowe ciasto posmaruj dokładnie oliwą z oliwek, przełóż do czystej miski, szczelnie przykryj i odstaw do wyrośnięcia na 1,5-2 godzin, aż podwoi swoją objętość.

Wyrośnięte ciasto przełóż na blat i podziel na dwie równe części. Każdą uformuj w kształt łezki (gruszki), przykryj folią i zostaw na 20 minut. Następnie rozwałkuj węższy koniec każdego bochenka, posmaruj płaską część oliwą i zawiń na grubszą (okrągłą) część ciasta. Uformowane bochenki przełóż na papier do pieczenia, przykryj folią i pozostaw do wyrośnięcia na 1 godzinę. Po tym czasie posyp bochenki żytnią mąką.

Piekarnik rozgrzej do 205 stopni, na dolnym poziomie umieść kamień (jeśli używasz blachy nie rozgrzewaj jej). Przełóż bochenki, wrzuć na dno piekarnika kilka kostek lodu i piecz przez 30-35 minut (moje bochenki po 15 minutach były już mocno przyrumienione, więc przykryłam je po tym czasie folią aluminiową).

Po wyjęciu z piekarnika chleby ostudź na kratce.

Chleb farmerski pieczony w domu tak samo, jak i ten ze sklepu, najlepszy jest pierwszego dnia. Z tego przepisu można też przygotować jeden duży bochenek lub bułki.

Smacznego!

3 komentarze:

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

piękny kształt, wcale nie rozjechany na boki :)

margot pisze...

tak piękny kształt i przepis bardzo ciekawy

asieja pisze...

nigdy nie jadłam tego chleba
ale chyba z chęcią wybiorę się po niego do almy (:

Blog Widget by LinkWithin