Chleb czekoladowy

Kończymy czekoladowy weekend wypiekiem śniadaniowym oraz dżemem. Dziś chleb czekoladowy Tessy Kiros. Tak, tak - to jest ciągle chleb, nie dajcie sobie wmówić, że ciasto! :). Wbrew pozorom zupełnie nie jest słodki, ma za to ciekawy aromat kakao. Jest bardzo wilgotny. Ciasto wyrabia się szybko i łatwo; doskonale i mocno wyrasta (wyrosło mi z foremki). Idealnie smakuje z dżemem (u mnie domowy dżem z mango), solo lub podgrzany w tosterze.

CHLEB CZEKOLADOWY
1 bochenek

15g świeżych drożdży
40g cukru
310ml mleka
400g mąki pszennej chlebowej lub zwykłej mąki pszennej - u mnie typ 850
40g kakao (niesłodzonego)
40g masła, roztopionego
szczypta soli

Drożdże umieść w misce, dodaj cukier. Lekko podgrzej mleko, aż będzie tylko trochę cieplejsze od paleca. Wlej do drożdży, wymieszaj i odstaw na 10 minut. Następnie wmieszaj mąkę, kakao, masło i sól. wyrabiaj przez około 6 minut, aż ciasto będzie gładkie i elastyczne. Jeśli ciasto jest bardzo miękkie, nie dodawaj mąki, lecz wyrabiaj je w misce (trzymaj miskę jedną ręką, a wyrabiaj drugą :). Przykryj i odstaw w misce do wyrośnięcia na 1,5-2 godzin.

Keksówkę o wymiarach 30x12cm (potrzebna jest nieco większa, jak widać po zdjęciach) posmaruj masłem i oprósz mąką. Wyrośnięte ciasto odgazuj, uformuj w prostokąt i przełóż do keksówki. Ponownie odstaw pod przykryciem do wyrośnięcia na 30-60 minut.

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. Piecz przez 25-30 minut, a następnie wyjmij z formy i przełóż na kratkę do ostygnięcia.

SZYBKI DŻEM Z MANGO
porcja na 4 kromki

1 dojrzałe mango, obrane i pokrojone w kostkę
1/4 szklanki cukru
1 łyżka soku z limonki

Wszystkie składniki umieść w rondelku i gotuj na średnim ogniu, mieszając od czasu do czasu. Cukier się stopi, a mango puści sok i zmięknie. Smaż przez 15-20 minut. Owoc rozpadnie się (można mu pomóc widelcem :), a całość zgęstnieje. Gotowy dżem zdejmij z kuchenki i odstaw do całkowitego ostygnięcia.

Smacznego!

12 komentarze:

gwiazdka.w.kuchni pisze...

piękny chleb, świetny dżem i fantastycznie połączenie. pozdrawiam niedzielnie :)

kasiac pisze...

pięknie prezentuje się ten dżem na takim ciemnym chlebku:)
I jedno i drugie bardzo ciekawe!

grazyna pisze...

Oj, zjadła bym takiego chlebka z pysznym dżemem :)

Agata Chmielewska (Kurczak) pisze...

jak nie słodki to biorę w ciemno ;)

Gosia pisze...

wow!! cos innego niz ciasto....chleb czekoladowy brzmi interesujaco :)zaintygowalas mnie tym przepisem....
Pozdrawiam cieplutko :)

Anonimowy pisze...

witam
mam ochotę zrobić taki chlebek, ale jako osoba totalnie początkująca w kuchni mam pytanie, jak należy odgazować ciasto? i po co się to robi?

Iv pisze...

anonimowy ciasto odgazowujemy wbijajac w nie piesc lub palce (tak by pozbyc sie nadmiaru powietrza, ktory zgromadzil sie w ciescie podczas fermentacji drozdzy)

Anonimowy pisze...

WITAM
MAM PYTANIE, PONIEWAŻ NIE POSIADAM W DOMU WAGI KUCHENNEJ, CHCIAŁABYM SIĘ DOWIEDZIEĆ ILE TO JEST 40 G KAKAO? NP ILE TO ŁYŻEK?

Iv pisze...

anonimowy: 40g kakao to jest 5 łyżek

Chocoholiczka pisze...

Takiego przepisu szukałam! :) Dziękuję, jutro wypróbuję :)

Chocoholiczka pisze...

Chlebek już się studzi. Dziękuję. Jak tylko opublikuję wpis, to podeślę link. Jestem naprawdę bardzo wdzięczna! To mój pierwszy chlebek i to dzięki Tobie. Pozdrawiam serdecznie! :)

Chocoholiczka pisze...

A to mój chlebek
http://chocoholiczka.blogspot.com/2012/12/chlebek-czekoladowy.html
Dziękuję raz jeszcze :)

Blog Widget by LinkWithin