Chleb cynamonowy

Dziś u mnie chlebek, który całkiem niedawno zaprezentowała u siebie Ree na blogu The Pioneer Woman Cooks!. Gdy tylko go zobaczyłam wiedziałam, że będzie to następny wypiek jaki zrobię, gdy tylko znajdę czas. I nie zawiodłam się. Chleb ten posłużył mi dzielnie i na kolację, i na śniadanie. Jest wspaniały. Idealny dla tych, którzy lubią pieczywo na słodko. I cynamon. I bułeczki cynamonowe, ale chcieliby odmiany :). U Ree znajdziecie relację krok po kroku i wygląd chleba w oryginale, ja swój zaplotłam, wygląda więc nieco inaczej.

CHLEB CYNAMONOWY
1 bochenek

ciasto
1 szklanka (225ml) mleka
6 łyżek (75g) masła
2 łyżeczki suszonych drożdży
2 jajka
1/3 szklanki (75g) cukru
3 i 1/2 szklanki (500g) mąki pszennej
1 łyżeczka soli
nadzienie
2 łyżki roztopionego masła
1/3 szklanki (75g) cukru
2 łyżki cynamonu
dodatkowo: jajko roztrzepane z mlekiem do posmarowania

Masło roztop z mlekiem, podgrzej aż mieszanka będzie bardzo gorąca, ale nie doprowadzaj do wrzenia. Odstaw, a gdy nieco ostygnie (mleko powinno być ciągle bardzo ciepłe, ale nie gorące) dodaj drożdże. Całość wymieszaj i odstaw na 10 minut.

Jajka zmiksuj z cukrem, wlej do nich mieszankę masła/mleka/drożdży, zamieszaj. Stopniowo dodawaj mąkę zmieszaną z solą. Jeśli używasz miksera typu Kitchen Aid wyrabiaj ciasto przez 10 minut. Jeśli po tym czasie jest ciągle bardzo kleiste, dodaj 1/4 szklanki mąki i wyrabiaj kolejne 5 minut. Jeśli tak jak ja wyrabiasz ciasto ręcznie, rób to przez 10 minut w miarę potrzeby podsypując mąką. Ciasto powinno być gładkie i elastyczne (wyrabiało się bardzo łatwo, miało konsystencję plasteliny).

Gotowe ciasto przełóż do naoliwionej miski (Ree swoją miskę najpierw podgrzewa wlewając do niej gorącą wodę), szczelnie przykryj folią spożywczą i odstaw w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 2 godziny.

Cukier zmieszaj z cynamonem. Formę posmaruj masłem.

Po tym czasie ciasto przełóż na blat i rozwałkuj w prostokąt o szerokości keksówki, której będziesz używać i długości 45-60cm. Cały prostokąt posmaruj dokładnie roztopionym masłem i posyp równomiernie mieszanką cukru i cynamonu. Zwiń w ciasny rulon i przełóż do natłuszczonej formy, luźno przykryj i odstaw na kolejne 2 godziny. /jak widać zrobiłam to nieco inaczej: po zwinięciu rulon przekroiłam wzdłuż na pół, po czym zaplotłam i taki przełożyłam do formy/

Piekarnik rozgrzej do 175 stopni.

Wyrośnięte ciasto posmaruj jajkiem roztrzepanym z mlekiem i piecz przez 40 minut na środkowym poziomie piekarnika (jeśli chleb zbyt szybko zabrązowia się przykryj go luźno folią aluminiową w połowie pieczenia).

Gotowy chleb cynamonowy wyciągnij z formy i odłóż na kratkę do ostygnięcia (jasne...). Chleb nadaje się także na tosty i grzanki różnego typu.

Gotowy chleb jadłam jeszcze ciepły po prostu z masłem. Idealnie pasuje do niego szklanka mleka. Mimo że to wypiek drożdżowy to następnego dnia (śniadanie) był ciągle w dość dobrej kondycji i nadawał się do zjedzenia. Nie mam niestety tostera by wypróbować go i w tej wersji :(. To świetny wypiek na słodkie śniadania i nie tylko. Polecam!

Smacznego!

17 komentarze:

ziji pisze...

Pycha wyglada :) Az sama mam ochote upiec :)

Panna Malwinna pisze...

rewelacyjnie wygląda!

Madzia pisze...

mmm wygląda znakomicie! a ja do tego kocham cynamon... w sam raz na sobote :)

Anonimowy pisze...

Przepiękny jest! Po prostu przepiękny! No i ma w sobie cynamon - moja najukochańszą przyprawę...

Pozdrawiam! :)

dorota20w pisze...

tez bardzo lubie ten chlebek !

Serdecznie zapraszam Cie do mojego konkursu :)
http://smakuje.blox.pl/2010/09/Wloskie-grissini-i-KONKURS.html

Alina pisze...

Wow! Ale mi smaka narobiłaś:( Bardzo mi się podoba!

Jul pisze...

Iv, jesteś Mistrzynią:) Cudny!

myniolinka pisze...

a rany!!! jaki puchaty! aż pachnie przez monitor :)

Amber pisze...

Muszę go upiec! Brzmi niesamowicie.

bryssska pisze...

aż czuję jego smak, a do tego jeszcze kubek ciepłego kakao, super

KUCHARNIA, Anna-Maria pisze...

Wygląda cudownie! Mam wrażenie, że nawet czuję jego aromat. Też go widziałam u Ree, ale dopiero teraz czuję się zmobilizowana:)
Pozdrawiam!

Majana pisze...

Jest rewelacyjny! Zgłodniałam. Pyszności i jak pachnie:)

Karmel-itka pisze...

słodkie pieczywo? owszem. cynamon? zdecydowanie. takie cudowne wypieki jak ten chlebek? bezapelacyjnie!
rewelacja ;]

www.bellestudio.co.uk pisze...

mniamu!

Ania Włodarczyk vel Truskawka pisze...

Ale Ci wyrósł! Super :) A ja mam takie same foremki jak Ty! Baardzo je lubię :)

chrupka77 pisze...

A ja sie zastanawiam czy moznaby uzyc ziół zamiast cynamonu...Bo niestety tylko ja lubie cynamon w mojej rodzince...

Iv pisze...

chrupka77 z ziołami to raczej nie, ponieważ ten chleb (ciasto) jest zbyt słodki :). Myślę, że spokojnie można go upiec z cukrem wymieszanym z wanilią (zamiast cynamonu) wyjdzie wtedy chleb waniliowy, lub z dżemem czy nutellą (nie smaruj wtedy ciasta roztopionym masłem). To chleb, który wlasciwie mozna upiec ze wszystkim czego uzywacie do drozdzowek na slodko.
Jeśli koneicznie chcesz chleb z ziołami o takim wygladzie to skorzystaj z przepisu na chleb z pesto ze strony Liski (plecie sie go tak samo): http://pracowniawypiekow.blogspot.com/2010/05/chlebek-z-pesto-ulubiony.html

Blog Widget by LinkWithin