Kolachke

Odkąd dotarł do mnie najnowszy numer Cook's Illustrated (Jan & Feb 2010) zastanawiałam się o cóż to chodzi tym Amerykanom z nazwą Kolachke :). Ciasto w opisie ma korzenie środkowoeuropejskie, nasze: polskie. Ale i czeskie zarazem, żeby było wesoło. Kolachke to najprawdopodobniej amerykańska wersja naszych kołaczy z serem. Przepisów w internecie na to ciasto jest mnóstwo, ale ja zaufałam gazecie, którą po prostu uwielbiam i tak oto zrobiłam ten amerykański kołacz polskiego pochodzenia. Niestety ser dziwnym trafem wypłynął mi na wierzch, a powinien być w środku. Być może wybrałam zbyt tłusty (28%). Ale ciasto jest pyszne, słodkie i (według mnie jak każde ciasto ucierane) najlepsze dopiero następnego dnia. Łatwo i szybko się robi, a gdybym tak miała mikser stający to już zupełnie powstało by bez wysiłku. Napisze w przyszłym roku do Mikołaja w tej sprawie :). Upiekłam całkowicie według przepisu, a zrezygnowałam jedynie z migdałowego wierzchu, ponieważ A. migdałom mówi stanowcze nie.

KOLACHKE
tortownica 26cm z kominem

ciasto
310g mąki
1 i 1/8 łyżeczki proszku do pieczenia
1 i 1/8 łyżeczki sody
1 łyżeczka soli
140g masła o temperaturze pokojowej
200g cukru
(można użyć nieco mniej)
1 łyżka startej skórki cytryny
4 jajka
4 łyżeczki ekstraktu z wanilii
1 i 1/4 szklanki kwaśnej śmietany -
użyłam 18% (jeden duży kubek wystarczył)

nadzienie
225g serka śmietankowego
5 łyżek cukru
4 łyżeczki soku z cytryny
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

wierzch
(u mnie pominięty)
1/4 szklanki cukru
1 i 1/2 łyżeczki startej skórki cytryny
1/2 szklanki migdałów w płatkach

Piekarnik rozgrzej do 175 stopni. Tortownicę posmaruj masłem.

ciasto
Mąkę zmieszaj z proszkiem do pieczenia, sodą i solą. W dużej misce ubij masło z cukrem i skórką cytrynową na gładką masę. Kolejno dodawaj jaja, miksując za każdym razem, aby dokładnie połączyły się z masłem. Dodaj wanilię, wymieszaj. Wsyp połowę mieszanki mąki z dodatkami, a następnie połowę śmietany. Ucieraj za pomocą miksera. Powtórz z pozostałą mąką i śmietaną. Odstaw.

nadzienie
Ser utrzyj z cukrem, wanilią i sokiem cytrynowym na gładką masę. Dodaj do niego 3 czubate łyżki przygotowanego wcześniej ciasta (według powyższego opisu). Zmiksuj.

wierzch
W małej misce dokładnie wymieszaj cukier ze skórką cytrynową, a na końcu dodaj płatki migdałowe. Ostaw.

Połowę ciasta przelej na spód tortownicy z kominem i wygładź wierzch. Za pomocą łyżki przełóż nadzienie na ciasto, tak by ser nie dotykał brzegów tortownicy. Następnie całość pokryj pozostałym ciastem. Wyrównaj powierzchnię ciasta i za pomocą trzonka łyżki lub cienkiej szpatułki wykonaj w cieście ruchy w kształcie ósemek, by ser wymieszał się nieco z ciastem (nie wkładaj jednak narzędzia zbyt głęboko, ale tak by nie dotykało dna). Lekko uderz tortownicą o blat (2-3 razy), aby uwolnić pęcherzyki powietrza. Całość posyp mieszanką migdałową i lekko dociśnij, by dobrze przylegała do ciasta.

Piecz przez 45-50 minut. Po upieczeniu pozostaw ciasto w tortownicy i studź na kratce przez 1 godzinę. Następnie wyciągnij ciasto i studź dalej, aż kolachke osiągnie temperaturę pokojową.

W smaku ciasta wyraźnie czuć dodaną wanilię i cytrynę. Dzięki śmietanie nie traci wilgotności i długo pozostaje świeże. Dla amerykanów to typowy coffee cake, czyli ciasto podawane do kawy. A w naszym domu idealnie wpisuję się w formę drugiego śniadania :).

Smacznego!

3 komentarze:

gosiaa99 pisze...

Cudowne i do tego ten serek ! Ostatnio widzialm kilka ciast tego typu i bardzoo mi sie podobaja*

kornik pisze...

dostanę kawałeczek?:)

Olka Ka pisze...

zrobiłam
http://littlepixyinmyoven.blogspot.com/2010/09/poowa-wrzesnia.html
i jest przepyszne! tak długo chodziło za mną coś z serem co nie będzie ZWYCZAJNYM sernikiem.
dziękuję ^^

Blog Widget by LinkWithin