Dwa chleby z garnka

Zapoczątkowana przez Liskę moda na chleby z garnka żeliwnego kwitnie, więc i ja zaopatrzyłam się w takowe naczynie i też piekłam, i piekłam, i piekłam... Metodą prób i błędów oraz jednego mocno poparzonego palca zrobiłam kilka chlebów. Dziś przedstawiam dwa (wraz z odnośnikami do oryginałów): najprostszy chleb pszenny i pszenny chleb piwny.

Czym różnią się chleby z garnka żeliwnego od tych pieczonych tradycyjnie (na kamieniu lub w formie)? Przede wszystkim są niezwykle wręcz proste w wykonaniu: żadnego wyrabiania, brudzenia rąk, hodowania zakwasu, czytania o hydracji :). Wystarczy wymieszać, odstawić, upiec i gotowe. Te chleby są bardzo delikatne, o cienkiej i chrupiącej skórce. Fajne chleby śniadaniowe, u nas w domu jednak tylko od czasu do czasu, bo ja uwielbiam chleby ciężkie o grubej skórce (na której można wręcz zęby połamać).
Jednak oba poniższe wypieki są bardzo dobre. Mi bardziej smakuje ten pszenny, z kolei A. chleb piwny nazwał genialnym i jednym z lepszych jakie kiedykolwiek zrobiłam. Rzecz gustu więc. :)

NAJPROSTSZY CHLEB PSZENNY
1 bochenek

500g mąki pszennej chlebowej
350g wody
1 i 1/2 łyżeczki soli (10g)
10g drożdży

Wszystkie składniki umieść w misce i mieszaj łyżką przez 30 sekund. Miskę przykryj i odstaw na 12-18 godzin.

Następnie przełóż ciasto na oprószony mąką blat, złóż je na pół. Przełóż na ściereczkę obsypaną mąką i zostaw do wyrastania (ze ściereczką w koszyku lub w misce). Odstaw na około 1 godzinę.
Garnek żeliwny wstaw do zimnego piekarnika i nagrzej piekarnik do 230 stopni. Po około 1/2 godziny zdejmij przykrywę garnka, przełóż wyrośnięty chleb do garnka, przykryj przykrywką i piecz 20 minut. Po tym czasie zdejmij przykrywkę i dopiekaj kolejne 15-30 minut. Skórka powinna być złocista i chrupiąca.

Po upieczeniu wyjmij chleb z garnka na kuchenną kratkę i ostudź.

PSZENNY CHLEB PIWNY
1 bochenek

260ml ciemnego piwa (np. Guinness)
260ml wody
600g mąki pszennej chlebowej
2 łyżeczki soli
10g świeżych drożdży

Wszystkie składniki połącz w misce - nie trzeba ich dokładnie miksować, wystarczy wymieszać łyżką. Przykryj folią spożywczą i odstaw na 12-18 godzin.

Następnie przełóż ciasto na oprószony mąką blat, złóż je na pół i jeszcze raz na pół, sklejając górę ciasta tak, by powstał okrągły bochenek (jeśli ciasto jest rzadkie, należy po prostu wylać je na ściereczkę solidnie obsypaną mąką, tylko wówczas ciasto się nie przyklei). Przełóż na ściereczkę solidnie obsypaną mąką i zostaw do wyrastania (ze ściereczką w koszyku lub w misce). Odstaw na około 30 minut.

W tym czasie garnek żeliwny wstaw do zimnego piekarnika i nagrzej piekarnik do 230 stopni. Po około 1/2 godziny zdejmij przykrywę garnka, przełóż wyrośnięty chleb do garnka, przykryj przykrywką i piecz 20 minut. Po tym czasie zdejmij przykrywkę i dopiekaj kolejne 15-30 minut. Skórka powinna być złocista i chrupiąca.

Po upieczeniu wyjmij chleb z garnka na kuchenną kratkę i ostudź.

Smacznego!

1 komentarze:

Bea pisze...

Piekne!
Ja nadal nie wiem czy chce ten zeliwny garnek... ale coraz bardziej sie ku niemu przychylam ;)

Pozdrawiam serdecznie!

Blog Widget by LinkWithin