Ciasto karmelowo-krówkowe

Kolejne ciasto (po wspaniałej szarlotce!) od Liski, które zagościło i u nas w domu. A ponieważ tak bardzo nam smakowało zostało też upieczone dnia następnego, ale już dla kogoś innego. Przyznam, że pozazdrościłam ogromnie Lisce pięknej formy Lurcha, którą oglądałam już od dawna i też sobie taką kupiłam. To ciasto piekłam jednak w innej, będącej rezultatem tych samych spontanicznych, może nieco zbyt dużych, zakupów na allegro :).

CIASTO KARMELOWO-KRÓWKOWE
źródło Tessa Kiros
tortownica 23cm

200g cukru
125ml śmietany
- użyłam śmietanki 30%
125ml mleka
200g miękkiego masła
3 jajka
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii
250g mąki
1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
kilka posiekanych krówek - u mnie 8 sztuk

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. Tortownicę wysmaruj masłem i wysyp bułką tartą.

Cukier wsyp do rondla i mieszając, podgrzewaj na małym ogniu do czasu, aż powstanie karmel. Zdejmij z ognia i ostrożnie (może pryskać) wmieszaj do karmelu mleko i śmietanę. Mieszaj trzepaczką tak długo, aż powstanie jednolita masa. Jeśli karmel zacznie twardnieć lub pojawiają się w nim grudki, należy podgrzać go na małym ogniu, mieszając (rada Liski się sprawdziła, karmel cały czas podgrzewałam; można też wcześniej podgrzać mleko ze śmietanką, karmel tak szybko nie zastygnie).

Masło utrzyj w misce. Ucieraj wlewając powoli karmel, następnie wbij jajka i dodaj wanilię. Masa będzie dosyć rzadka. Wmieszaj mąkę, proszek do pieczenia i pokrojone krówki. Przelej do formy i piecz przez 35-40 minut. Z zewnątrz ciasto powinno być rumiane i chrupiące, w środku - lekko wilgotne.

Wystudź w formie.

Czytając przepis na ciasto zauważyłam panią Tessę Kiros. A przecież niecały tydzień temu przeglądając po raz setny sekcję Food & Drink księgarni Amazon, zastanawiałam się, czy zamówić jej książkę Apples for Jam: Recipes for Life. Koniec końców nie zamówiłam nic, ponieważ bardzo dużo mam książek, z których jeszcze nic nie robiłam, tak więc z bólem serca i ogromną siłą woli powstrzymuje się od nowych zakupów.

Wracając do ciasta: jest pyszne! I proste do zrobienia jeśli ma się nieco cierpliwości do karmelu (a zwłaszcza do łączenia go z mlekiem i śmietaną). Smakuje krówkowo, jest cudownie wilgotne w środku i nie za słodkie. Polecam.

Smacznego!

2 komentarze:

grazyna pisze...

Powiem, że forma przerosła treść! Przepiękna! Przy niej moje proste pojedyncze serce wysiada!
A ciasto też ciekawe :)

Aleayah pisze...

cudnie forma wyglada,tez bym chciala taka zdobyc!:)

Blog Widget by LinkWithin