Fougasse z nadzieniem - WP #82

Sierpniowa, 82 edycja Weekendowej Piekarni, to rewelacyjne, francuskie Fougasse, które w Wyznaniach francuskiego piekarza wyszukała dla nas Zemfiroczka. Pomysł idealny na tę porę roku, póki świeże owoce i warzywa mogą waszej wyobraźni posłużyć do komponowania wielu ciekawych i aromatycznych nadzień :). Gotowe chlebki są puszyste i delikatne. Wyrabiały się dość ciężko i długo, ale warto było się pomęczyć (mąkę dodawałam stopniowo, a mleko w proszku zastąpiłam zwykłym, by ciasto nie było zbyt suche). Efekt wizualny - wspaniały. Polecam!

FOUGASSE Z NADZIENIEM
2 bochenki

1 i 3/4 szklanki (245g) mąki pszennej uniwersalnej
1 i 3/4 szklanki (260g) mąki pszennej chlebowej
1 1/2 łyżeczki soli
4 1/2 łyżeczki suszonych drożdży - u mnie 10g
1 łyżka miękkiego masła
3 łyżki mleka w proszku - użyłam zwykłego mleka
4 i 1/2 łyżeczki cukru
1 szklanka (225ml) ciepłej wody (temperatura 32-38 stopni)
nadzienie słodkie lub słone wedle fantazji i uznania
dodatkowo: roztrzepane jajko, mleko, woda z cukrem lub woda z mąką do posmarowania; cukier, sezam, mak do posypania (opcjonalnie)

Przesiej mąkę z solą do misy miksera, dodaj drożdże, a potem masło i wyrabiaj na średnich lub niskich obrotach, stopniowo dodając mleko w proszku i cukier. Powoli wlewaj wodę i wyrabiaj przez około 5-10 minut, aż ciasto zacznie odchodzić od brzegów naczynia. Wyjmij ciasto, połóż na blacie i zostaw na 10 minut. Przełóż z powrotem do misy i wyrabiaj na średnich obrotach przez około 15-20 minut, aż ciasto będzie miękkie i elastyczne. Wyrobione ciasto uformuj w kulę i włóż do misy na około 45 minut do wyrastania, aż podwoi swoją objętość.
/Ja wyrabiałam ciasto ręcznie: najpierw szybko zagniotłam, odstawiłam na 10 minut, po czym wyrabiałam przez 15 minut/

Po tym czasie delikatnie wyjmij ciasto, podziel je na dwie równe części i uformuj gładkie kule. Przykryj wilgotną ściereczką i odstaw na blat do podwojenia objętości, na około 20-25 minut.

Piekarnik rozgrzej do 220 stopni Celsjusza (z kamieniem, czyli godzinę wcześniej).

Gdy kule podwoją objętość, przebij je, uformuj w kształt prostokąta o wymiarach 10 cm x 25 cm (u mnie szerszy). Na połowie ciasta, wzdłuż dłuższego boku rozsmaruj wybrane nadzienie, zostawiając wolny brzeg o długości 1,5 cm. Drugą połówkę ciasta ponacinaj ostrą żyletką (nóż może się tutaj nie sprawdzić - użyłam noża ceramicznego i to wystarczyło) na całej długości w 4-6 miejscach, dokonując ukośnych nacięć. Złóż ciasto, by nacięcia były na górze, a brzegi dociśnij, by się dobrze zlepiły. Posmaruj jajkiem (lub mlekiem, wodą z cukrem lub wodą z mąką), jeśli chcesz posyp sezamem lub cukrem (lub inną ulubioną posypką) i wstaw do pieca. Piecz przez 20 minut z parą. Ostudź na kratce.

Zrobiłam swoje Fougasse w wersji wytrawnej i słodkiej. Bochenek widoczny powyżej nadziany jest cebulą (półplasterki), czosnkiem (plasterki), dużą ilością naci pietruszki i bundzem.

Bochenek na słodko ma w sobie mascarpone, brązowy cukier i śliwki. Dodatkowo posypałam go grubym białym cukrem.

Inne proponowane przez zemfiroczkę nadzienia to: tapenada, gęsty sos pomidorowy z plasterkami chorizo lub innej ulubionej kiełbasy, przecier z grzybów, przecier z anchois, siekany czosnek z pietruszką ser kozi, roquefort z rozgniecionymi orzechami włoskimi, pesto, mozzarella z cząstkami pomidorków koktajlowych, feta z pieczoną papryką, pasta z pieczonej papryki, suszonych pomidorów i chilli, kawałki cukinii z koperkiem i piniolami, caponata, a także owoce i dżemy... lub cokolwiek przyjdzie wam na myśl ;).

Smacznego!

7 komentarze:

Anonimowy pisze...

Znajdzie sie jeszcze miejsce przy stole? takie smakolyki-wyglądają rewelacyjnie
pozdrawiam
bijana

Nina pisze...

nigdy nie piekłam FOUGASSE; ależ mam zaległości :(

Gosia Oczko pisze...

Ładnie Ci się upiekło! ;)
Dziękuję.

anne marie pisze...

aż chce się zjeść! :)

Komarka pisze...

Rzeczywiście efekt wizualny wspaniały :) Nie piekłam jeszcze tych chlebków, ale teraz nabrałam na to wielkiej ochoty :) Pozdrawiam!

dorota20w pisze...

Smakowicie wygląda !

Buziaczek pisze...

Rewelacyjnie wyglada. Muszę w końcu upiec jakis chlebek. Tyle tu wspaniałych przepisów!

Blog Widget by LinkWithin