Placek jabłkowy z syropem klonowym

Chyba każdy z nas ogląda czasem Kuchnię.tv. Ja od jakiegoś czasu odwiedzam także ich stronę. Znalazłam tam przepis na wariację na temat Apple Pie. Samego programu nie widziałam, ale połączeniu jabłek z syropem klonowym trudno było mi się oprzeć. Niestety na wsi ciężko kupić moje ulubione antonówki, musiałam więc użyć sklepowych zielonych jabłuszek Granny Smith. Ta odmiana wydaje mi się trochę za twarda i za mało soczysta. Gdy wrócę do Krakowa na pewno zrobię ten placek jeszcze raz, z antonówkami... Mmmmm.. Ciasto smakuje wspaniale, a przepis na klonowy kruchy spód (i wierzch) od dziś należy do jednych z moich ulubionych.

PLACEK JABŁKOWY Z SYROPEM KLONOWYM
forma na tartę 24cm

ciasto
2 szklanki mąki
2 łyżki płatków owsianych
½ łyżeczki proszku do pieczenia
½ łyżeczki soli
1 kostka (200g) zimnego masła pokrojonego w kostkę
2 łyżki kwaśnej śmietany
2 łyżki syropu klonowego

nadzienie
5 szarych renet lub innych twardych kwaśnych jabłek (800-1000g) - u mnie granny smith
4 łyżki syropu klonowego
½ łyżeczki cynamonu
- u mnie 1,5 łyżeczki
1 łyżka masła
1 jajko roztrzepane z 2 łyżkami zimnej wody

Piekarnik rozgrzej do 175ºC.

Zmieszaj misce mąkę, płatki owsiane, proszek do pieczenia i sól. Posiekaj masło z sypkimi składnikami, aż mieszanina osiągnie grudkowatą jednolitą konsystencję. Dodaj śmietanę i syrop klonowy; zagniataj, aż składniki się połączą. Włóż ciasto do lodówki na 15 minut.

Jabłka obierz, wyjmij gniazda nasienne, pokrój na cienkie plasterki, a następnie połącz z syropem klonowym i cynamonem.

Wyciągnij ciasto z lodówki, odkrój 1/3 i odłóż na bok. 2/3 ciasta rozwałkuj w okrąg, który pokryje dno i boki formy. Przełóż do formy, w środku ułóż jabłka, polej syropem klonowym zmieszanym z cynamonem i obłóż kawałkami masła. Rozwałkuj pozostały kawałek ciasta, przykryj nim owoce i połącz brzegi. Na środku, za pomocą wykrawaczki do ciasteczek o dowolnym kształcie, wytnij otwór. Za pomocą pędzla posmaruj ciasto jajkiem roztrzepanym z wodą.

Piecz przez 30-40 minut, aż ciasto zbrązowieje, a nadzienie zmięknie i puści sok (w praktyce dłużej 50-60 minut; jeśli chcesz piec ciasto krócej lub użyłaś grubych kawałków jabłek, należy najpierw jabłka podsmażyć na maśle już z syropem i cynamonem).

Podawaj na ciepło lub zimno.

PS. Do nadzienia można spokojnie użyć o wiele więcej syropu klonowego, a już na pewno więcej cynamonu.

Smacznego!

7 komentarze:

Agata pisze...

Już wyobrażam sobie ten smak! I syrop klonowy! Pycha!:)

Waniliowa Chmurka pisze...

Mniam mniam mniam:)
kokos.jabłka
my love.

Dziwnograj pisze...

Zawsze miałam ochotę zrobić takie Pie. Taki jaki jedzą na kreskówkach disneya, taki którym rzucają się na amerykańskich filmach...
Ten jest dokładnie taki o jakim myślałam :)
Bardzo mi się podoba. I ten syrop kolonowy...

margot pisze...

bardzo apetyczne

Jul pisze...

wgryzam sie w monitor... achhhhh...gdyby mozna jesc przez internet...:P

Ola Cruz pisze...

Popieram zachwyt nad tym ciastem. Akurat też je ostatnio robiłam, a zdjęcia czekają na opublikowanie :) Ja wypatrzyłam ten przepis w telewizji jakiś rok temu, ale dopiero teraz zapragnęłam go wypróbować. Jest super! Też uważam, że kruchy spód jest cudowny i nie da się go porównać z żadnym innym.

Bea pisze...

Pyyychota! I w calosci, i w kawalku, cudnie sie prezentuje :)

Pozdrawiam!

Blog Widget by LinkWithin