Spóźnione dżemy truskawkowe

Niestety w szczycie sezonu truskawkowego maluszek nam zachorował. Nie udało mi się więc usmażyć wszystkich zaplanowanych dżemów truskawkowych. Tak naprawdę udało mi się bardzo niewiele. Głównie dla J., która męczy mnie okrutnie. My raczej dżemów nie jemy. W tym roku mam jednak w planach dość dużo przetworów. Na próbę. W najgorszym razie w zimie co tydzień będziemy jeść tartę z dżemem :). Dziś spóźniona próbka truskawkowa z tego roku.

Pierwszy przepis to prosty dżem truskawkowy z wanilią. Zainspirował mnie blog Sugarcraft. Moje dżemy są zawsze niskosłodzone, jeśli wolicie słodsze, dodajcie więcej cukru.

DŻEM TRUSKAWKOWY Z WANILIĄ

1600g truskawek
400g cukru

2 laski wanilii

sok wyciśnięty z 2 cytryn

15g pektyny

Umyte i obrane truskawki partiami umieszczaj w misce i miażdż za pomocą tłuczka do ziemniaków, aż uzyskasz grube pure (z ciągle widocznymi kawałkami owoców). W dużym rondlu o grubym dnie (lub innym naczyniu, którego używasz do smażenia konfitur) zmieszaj truskawki z cukrem, nasionami wydrążonymi z lasek wanilii (puste łodygi zachowaj) oraz sokiem z cytryn. Doprowadź do wrzenia i gotuj na dużym ogniu przez 10-15 minut. Pod koniec gotowania dodaj pektynę, smaż jeszcze przez chwilę, aż dżem uzyska pożądaną konsystencję. Gotowy, gorący dżem przełóż do wyprażonych słoików, do każdego słoika z dżemem włóż duży kawałek łupinki z wanilii. Słoiki zakręć, postaw na zakrętkach lub spasteryzuj.

Drugi dżem to przepis Polki, wypatrzony u Ali. To dżem dużo bardziej wytrawny, który zyskuje na smaku, gdy nieco poleżakuje (przyznam, że gdy próbowałam zaraz po usmażeniu nie bardzo mi smakował, ale po 2 dniach był już rewelacyjny! :).

DŻEM TRUSKAWKOWY Z WANILIĄ I WÓDKĄ

200 lekkiego brązowego cukru

ziarenka wyskrobane z jednej dużej i świeżej laski wanilii

skórka otarta z dwóch cytryn

800g dojrzałych truskawek

sok wyciśnięty z dwóch cytryn

1 łyżka octu balsamicznego Aceto di Modena

4 łyżki wódki


Truskawki zasyp połową cukru, dodaj ziarenka wanilii, skórkę z cytryny i odstaw na 3 godziny.

Z reszty cukru przygotuj karmel (100g cukru+50g wody, 10-15 minut na małym ogniu), wciśnij do niego sok z cytryny, wymieszaj i dodaj owoce wraz z całym sokiem. Powoli doprowadź dżem do wrzenia i smaż na dużej mocy palnika przez 15 minut. Pod koniec gotowania dodaj alkohol i ocet balsamiczny. Gdy dżem osiągnie pożądaną konsystencję przełóż go do wyprażonych słoików. Zakręć, ustaw słoiki na zakrętkach lub spasteryzuj.

Wszystkie dżemy, dzięki Bei, pasteryzuje metodą piekarnikową. Polecam ją bardzo gorąco, sprawdza się, nie wywołuje poparzeń, jest prosta i uda się każdemu. W skrócie: umyte słoiki wkładam do zimnego piekarnika, który rozgrzewam do 120 stopni i tak zostawiłam na 15 minut. Następnie do gorących słoików przekładam gorący dżem, z powrotem wsadzam w piekarnik i w tej samej temperaturze piekę 20 minut. Na końcu drzwiczki piekarnika uchylam i pozwalam dżemom wystygnąć w środku. Potem do spiżarki i gotowe.

Smacznego!

9 komentarze:

margot pisze...

ale pięknie je opakowałaś, gdzie kupujesz takie cudne słoiczki, beczułki małe i większe?

Jolanta szyndlarewicz pisze...

piękne dżemy w [pienych słoiczkach:) ...ja w tym roku zrobiłam truskawkowo - bananowy z wanilią truskawkowy z bazylią ...w pzyszłym roku musze sie zaopatrzeć w pektynę, na pewno smazenie trwa rócej niz tradycyjnie:) pozdrawiam i przesyłam porzeczkowo - sernikowy buziak:)

Gosia pisze...

mam nadzieje,ze Maluszek juz zdrowiutki jest, a dziemiki wspaniale brzmia i cudnie wygladaja :)
Pozdrawiam :)

kuchennefascynacje pisze...

Ja niestety też nie zdążyłam zrobić tak upragnionych dżemów truskawkowych ale chyba zrobię parę słoiczków z mrożonych truskaw :)Straszną mam ochotę własnie na ten pprzepis :)

Maggie pisze...

Pieknie wygladaja te twoje przetwory, bardzo jestem ciekawa, jak smakuje ten dzem z wanilia i wodka! Ja nie planuje nic robic w tym roku, bezczelnie podbiore kilka sloikow dzemu od mamy :)

Iv pisze...

ja w tym roku naprawdę mało, mało z tych truskawek. A teraz to już za drogie :(. Ale w przyszłym sobie odbije! Więc wrzucajcie do siebie przepisy.

Alu te słoiczki kupiłam w Selgrosie, były tylko w tych rozmiarach, sprzedają na sztuki. Niestety nie pamiętam ceny.

margot pisze...

Iv,ale masz fajnie ,ze takie sklepy masz z takimi ładnymi słoiczkami , u mnie nie ma:(

Iv pisze...

Alu powiem Ci szczerze, że sama się zdziwiłam :). Z reguły niestety w każdym sklepie jest ten sam tradycyjny wyrób...

Majana pisze...

Śliczne te słoiczki są naprawdę. Zawartość wiadomo- super!Uwielbiam domowe przetwory:)

Blog Widget by LinkWithin