Dzień Jabłka. Szarlotka. Najprostsza.

Dziś Dzień Jabłka po raz czwarty organizowany przez Tatter. A więc szarlotka. Łatwa, szybka, prosta. Przepis pochodzi z książki Jeffrey'a Alforda i Naomi Duguid Home Baking, na którą polowałam od wielu miesięcy i w końcu sprowadziłam ją sobie aż z Kanady. Ta szarlotka to pierwszy przepis, idealny, może lekko banalny, ale cudowny w swojej prostocie i na pewno godny polecenia. Taka nasza klasyka widziana oczami dwójki Kanadyjczyków :).

SZARLOTKA NAJPROSTSZA
tortownica kwadratowa 25x25cm

ciasto
2 szklanki (280g) mąki pszennej
1/2 szklanki (125g) cukru
- u mnie 70g
170g masła
2 żółtka
3 łyżki kwaśnej śmietany
1-2 łyżki wody
1 łyżeczka skórki otartej z cytryny
nadzienie
1,8kg jabłek
2 łyżki soku z cytryny
2 łyżeczki cynamonu
cukier do smaku - dodałam 50g
dodatkowo: bułka tarta, cukier puder

ciasto
Mąkę zmieszaj z cukrem, dodaj pokrojone na małe kawałki masło i skórkę cytrynową, zagnieć. Następnie dodaj żółtka i śmietanę oraz jeśli to konieczne odrobinę wody. Całość szybko wyrób, zawiń w folię spożywczą i wstaw do lodówki na czas przygotowywania nadzienia.

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. Tortownicę posmaruj masłem i posyp bułką tartą.

nadzienie
Jabłka obierz i utrzyj na tarce o grubych oczkach, dodaj sok cytrynowy, cynamon i cukier do smaku. Odstaw na chwilę, a następnie wylej nadmiar soku, jeśli się pojawił.

Ciasto wyciągnij z lodówki i przekrój na pół. Jedną połówką wyłóż dno tortownicy (ja po prostu odrywam małe kawałki ciasta i rękoma wykładam spód, ale można też ciasto rozwałkować - musi być jednak lepiej zmrożone). Na spód rozłóż nadzienie (ja wcześniej oprószam dodatkowo bułką tartą, która wchłonie nadmiar soku), a na nadzienie kruszonkę z pozostałego ciasta
(można zetrzeć na tarce).

Całość wstaw do rozgrzanego piekarnika i piecz przez 1 godzinę, aż wierzch zabrązowi się.

Posyp cukrem pudrem i podawaj od razu na gorąco lub ciepło.

Smacznego!

3 komentarze:

myniolinka pisze...

szarlotka to ciasto przekraczające granice :) lubię w każdej postaci czy to najprostszej czy bardziej wymyślnej :)

Waniliowa Chmurka pisze...

Najprostsze ciasta zawsze są najlepsze.
Twoja wygląda niebiańsko!
Serio! Biorę przepis;)

alebabka77 pisze...

Pysznie wygląda ta Twoja szarlotka, może i ja się skuszę:)

Blog Widget by LinkWithin