Chleb pszenno-żytni na zakwasie

Kolejny przepis na chleb ściągnięty od Liski. Chleb ten jest także ulubionym chlebem A. Oryginalny przepis, wraz ze szczegółową instrukcją, znajdziecie tutaj.

Piekłam ten chleb już dwa razy, ale nie odważyłam się jeszcze zrezygnować z drożdży jak radzi Liska. Może następnym razem...

CHLEB PSZENNO-ŻYTNI NA ZAKWASIE
z książki Jeffreya Hamelmanna

zaczyn
360g mąki żytniej chlebowej
(użyłam żytniej chlebowej typ 720)
300g wody
20g zakwasu żytniego

ciasto
230g mąki żytniej chlebowej
(użyłam żytniej chlebowej typ 720)
300g mąki pszennej (użyłam pszennej chlebowej typ 850)
400g wody
1 łyżeczka soli morskiej
(użyłam 2 łyżeczek)
1 łyżeczka suszonych drożdży (używam czerwonych drożdży Lesafre)
zaczyn z dnia poprzedniego

Składniki zaczynu mieszamy w misce. Nie miksujemy. Miskę przykrywamy ściereczką i odstawiamy na 12-16 godzin.

Po upływie kilkunastu godzin dodajemy do zaczyny wszystkie pozostałe składniki. Mieszamy dokładnie, ale nie za długo mikserem. Zostawiajmy pod przykryciem na 30-60 minut.

Ciasto przekładamy do wysmarowanej olejem formy i ponownie zostawiamy do wyrośnięcia na 50-60 minut. Ja użyłam zwykłej tortownicy o średnicy 26cm. Spryskujemy olejem i posypujemy mąką.

Piekarnik nagrzewamy do 230 stopni. Wyrośnięte ciasto wstawiamy do piekarnika. Po 15 minutach zmniejszamy temperaturę do 220 stopni. Jeśli chleb zbyt szybko się rumieni, przykrywamy go folią aluminiową. Dopiekamy 30-40 minut.

Po upieczeniu wyciągamy z blaszki i zostawiamy do ostygnięcia.

Smacznego!

1 komentarze:

Anonimowy pisze...

Dziękuje za wspaniały przepis. Chlebek bardzo smaczny, rodzina nie zjadła jeszcze jednego a juz woła by nastawić kolejny.

Blog Widget by LinkWithin