Zakręcone bułeczki - WP #92

Ostatnio Weekendowe Piekarnie pełne są maślano-mlecznych bułeczek. Także tym razem w 92 edycji. Tym razem Kornik z bloga Kornik w kuchni zaproponowała fajne, bardzo miękkie i puszyste zawijane bułeczki. Poczyniłam kilka zmian: do warstwy kakaowej dodałam mniej cukru, a kakao zastąpiłam czekoladą (następnym razem dodam nieco więcej mąki, ponieważ masa była nieco zbyt luźna). I tak powstały zakręcone bułeczki z czekoladą. Najwięcej stworzyłam ślimaczków, ale też kilka serduszek i rogalików (te wyszły mi najbrzydsze :). Efekt końcowy jest bardzo ciekawy, nie tylko w smaku.

ZAKRĘCONE BUŁECZKI
25-30 sztuk

ciasto
250g mąki pszennej
250g mąki pszennej chlebowej lub mantioby
1/2 łyżeczki soli
125g + 1 łyżeczka cukru
1 jajko
180ml ciepłego mleka
75g miękkiego masła
15g świeżych drożdży
warstwa kakaowa
1 białko z dużego jajka (L lub XL)
30g mąki pszennej
60g cukru - u mnie 30g
120ml mleka
30g kakao
- zastąpiłam 50g gorzkiej czekolady
15g masła

ciasto
Drożdże z łyżeczką cukru rozpuść w odrobinie ciepłego mleka, odstaw, by zaczyn zaczął pracować. Do miski przesiej obie mąki, dodaj jajko, cukier, masło, sól oraz gotowy zaczyn. Wlewaj stopniowo resztę mleka, po czym zagniataj przez około 15 minut, by powstało elastyczne ciasto. Przełóż je do miski lekko wysmarowanej olejem, przykryj folią i odstaw do wyrośnięcia na 60-70 minut.

warstwa kakaowa
W miseczce wymieszaj białko, cukier i mąkę, by składniki połączyły się i powstała gładka, kremowa masa. Mleko zagotuj w garnku, dodaj kakao (u mnie czekolada) i wymieszaj, by pozbyć się grudek. Dodaj masę białkową, zamieszaj - masa powinna zgęstnieć. Zdejmij z ognia, dodaj masło i mieszaj do jego rozpuszczenia. Odstaw do wystygnięcia. Ostudzoną masę ułóż na dużym kawałku foli spożywczej, przykryj drugim kawałkiem i rozwałkuj w okrągły placek o średnicy około 20 cm. Włóż do lodówki.

Wyrośnięte ciasto rozwałkuj na omączonym blacie na prostokąt (na jego środku ułożymy kakaowy krążek: krótszy bok prostokąta powinien być 2-3 cm dłuższy niż średnica placka, a dłuższy bok około 3 razy dłuższy niż średnica kakaowego krążka). Ułóż kakaowy placek na środku drożdżowego prostokąta, złóż luźne boki jeden na drugi, tak by przykrywały warstwę kakaową. Przekręć placek o 90 stopni, rozwałkuj na długi prostokąt. Złóż dłuższe boki tak, by spotkały się na środku placka. Następnie złóż na pół, jak książkę. Obróć o 90 stopni i rozwałkuj prostokąt - od grubości placka zależeć będzie wielkość i ilość naszych bułeczek. /szczegółowa instrukcja obrazkowa
tutaj/

Wytnij paski o grubości 1,2 cm (ślimaki) lub w trójkąty równoramienne (rogale). Paski zwiń, by powstały ślimaczki, trójkąty zaś w rogaliki. Ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i odstaw w ciepłe miejsce na 40-60 minut.

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. Piecz przez 20 minut lub do chwili, aż bułeczki nabiorą złotobrązowego koloru.

Smacznego!

7 komentarze:

Ewelosa pisze...

Iv ślieczne te Twoje bułeczki wiesz - moge jedną ?

serdecznie pozdrawiam

Jolanta Szyndlarewicz pisze...

Iv piękne są:) Też je dziś robiłam i nawet pokusiłam się o złamanie diety dla jednej:)... i nie żałuję:) po prostu niebo w gębie:)

Sugar Plum Fairy pisze...

Kornik zawsze wie, co dobre.. :) Przepiękne Ci wyszły!

kornik pisze...

Jeej,jakie ładne! i serduszka zrobiłaś, bardzo pomysłowe:)
Dziękuję za wspólne pieczenie!

Majana pisze...

Jakie one są śliczne! Kiedyś je zrobię na pewno:)

Arvén pisze...

Mnie się tam podobają wszystkie - te rogalowe również ;)
Przypominają mi bułeczki z masą kakaową, które jadałam w podstawówce - szkolne drugie śniadanie...

chanya13 pisze...

Piękne bułeczki, poproszę jedną do kawy.

Blog Widget by LinkWithin