Piernik na Guinessie Nigelli

Lubię pierniki, pierniczki i tym podobne wypieki. Jednak ciasta długo leżakujące nie są dla mnie. Po prostu zawsze w ostatniej chwili przypominam sobie, że może warto byłoby upiec piernik. Ciasto z przepisu Nigelli to chyba najlepszy piernik jaki upiekłam z serii tych szybkich i nie wymagających większego zachodu. To łatwe ciasto. Na pewno uda się nawet tym najbardziej początkującym. U mnie na święta będzie na pewno, ale chyba zrobię go w keksówce. Dużo o tym wypieku mówi fakt, że A., który nie lubi pierników (właściwie nie wiem nawet jak to się stało, że wogóle spróbował) zapytał: ale upieczesz go na święta, prawda?

PIERNIK NA GUINESSIE
forma kwadratowa 20-23cm

150 g masła
300 g golden syrup
- u mnie 150g golden syrup + 150g miodu spadziowego
200 g cukru trzcinowego muscovado
- użyłam 100g
250 ml piwa Guinness

2 łyżeczki mielonego imbiru

2 łyżeczki mielonego cynamonu

1/4 łyżeczki mielonych goździków

1/4 łyżeczki mielonego białego pieprzu

300 g mąki pszennej

2 łyżki kakao

2 łyżeczki sody oczyszczonej

300ml śmietany 18%

2 jajka

polewa:
100g gorzkiej czekolady, 60ml niesłodzonego mleczka skondensowanego

Piekarnik rozgrzej do 170 stopni.

Kwadratową formę wyłóż folią aluminiową i wysmaruj masłem lub posmaruj masłem i wyłóż papierem do pieczenia.

Masło, cukier, imbir, cynamon i mielone goździki umieść w rondelku, dodaj golden syrop (lub miód) oraz piwo. Gotuj na małym ogniu, cały czas mieszając, aż masło się roztopi, a cukier rozpuści się. Zdejmij rondel z ognia, odstaw na chwile, po czym stopniowo dodawaj mąkę wymieszaną z sodą (oraz z kakao, jeśli używasz). Śmietanę dokładnie wymieszaj z jajkami, dodaj do masy. Całość dokładnie utrzyj. Ciasto przelej do przygotowanej formy i piecz przez 45 minut. Po wyjęciu z piekarnika odstaw na kratkę do całkowitego ostudzenia.

Gotowy piernik można przekroić wzdłuż na pół i przełożyć powidłami lub inną konfiturą. Ja dodatkowo przygotowałam polewę z gorzkiej czekolady i mleczka skondensowanego (oba produkty roztopiłam w małym rondelku, wymieszałam, a gdy polewa lekko ostygła posmarowałam nią ciasto).

Do ciasta, jak widzicie dodałam jeszcze 2 łyżki kakao, aby piernik był nieco ciemniejszy. Oraz szczyptę białego pieprzu. Golden Syrup zastąpiłam w połowie miodem, ale myślę, że spokojnie możecie użyć miodu w całości. A jeśli nie macie muscovado użyjcie po prostu zwykłego brązowego cukru, też będzie bardzo dobrze.

Według Nigelli to ciasto, jeśli zapakowane w folię aluminiową, a następnie spożywczą, pozostaje świeże do 2 tygodni. Nie wiem czy naprawdę tak długo, ponieważ moje tylu dni nie doczekało, ale przez kilka dni na pewno pozostało wilgotne i bardzo dobre.

Smacznego!

3 komentarze:

DaisyDukes pisze...

słyszałam o nim same pozytywne opinie, więc też zamierzam go wypróbować :)

Majana pisze...

Jeden z najpyszniejszych pierników! Robiłam go w zeszłym roku, wszystkim bardzo posmakował.:)
Pozdrawiam

Maggie pisze...

Bardzo lubie ten piernik! I choc nic nie przebije staropolskiego, ten ma nad nim wyrazna przewage: nie trzeba na niego czekac :)

Blog Widget by LinkWithin