Na ostatnią chwilę: zupa dyniowa z wanilią

Tegoroczny Festiwal Dyni, chociaż wydłużony, nie miał za bardzo szansy na duży udział z mojej strony. Przepisów wyszperanych mam mnóstwo, ale tak naprawdę dopiero wczoraj kupiłam dynię (zdobyłam też piżmową, która leży i czeka). Dziś, na ostatnią chwilę, zrobiłam ektremalnie prostą i szybką zupę, aby chociaż tym jednym daniem pojawić się u Bei: jak rok wczęsniej i dwa lata wcześniej (i tyle, dla mnie ten rok jest trzeci :). Nie lubię dyni na słodko, ale  ta zupa wbrew pozorom słodka nie jest. Może i mało ambitnie, ale polecam, powinna smakować też dzieciom.
 
DYNIOWA ZUPA WANILIOWA
2 porcje

750g dyni
2 łyżki oliwy z oliwek
1 szalotka
ok. 500ml wody lub bulionu warzywnego
1/2 laski wanili
2 łyżeczki cukru
sól, pieprz
śmietanka 30%

Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. Obierz i oczyść dynię, pokrój ją w plasterki, skrop łyżką oliwy z oliwek, a następnie piecz w piekarniku przez 25-40 minut, aż dynia będzie miękka. Z upieczonej dyni ściągnij skórkę i pokrój ją w kostkę.
 
Szalotkę drobno posiekaj i zeszklij na pozostałej oliwie w małym garnku. Dodaj dynię, całość zalej wodą lub bulionem, tak by płyn przykrył warzywo. Dodaj nasionka oraz łupinkę z 1/2 wanilii. Gotuj pod przykryciem na małym ogniu przez 5-10 minut. Wyciągnij łupinkę, całość zmiksuj, następnie dodaj cukier oraz sól i pieprz do smaku.
 
Podawaj ze ubitą śmietanką (u mnie bez cukru).

Smacznego!

Ps. Dodatkowo dziś zupełnie nie szło mi gotowanie. Właśnie włożyłam do lodówki ciasto, którego płynna konsystencja nie ma szans zamienić się w krem (ale łudzę się :) .Trzeba będzie zrobić jutro szybką szarlotkę, dobrze że kupiłam jabłka :). Alu nastawiłam zaczyn na szwajcarki. Z nadzieją, że jutro jednak będzie lepiej mi szło.

4 komentarze:

margot pisze...

to taka słodko wytrawna zupa , tak ? z wanilią?Bardzo ciekawa
Trzymam kciuki za szwajcara*

Maggie pisze...

Zupelnie inna niz wszystkie zupy dyniowe, ktore dotad robilam!

Iv pisze...

margot ja zrobiłam bardzo mało słodką, ale można zaszaleć z cukrem lub/i słodką bitą śmietaną

maggie czasem te najprostsze najbardziej zaskakują. Chciałam zrobić inną, bardziej skomplikowaną, ale nie mogłam kupić kardamonu, więc zrobiłam taką i jest super.

Anna Grzelak pisze...

Kremowa zupa dyniowa jest jedną z moich ulubionych potraw. Często podaję ją w domu na obiad. Do jej przyrządzenia używam ostatnio miksera kuchennego, który zakupiłam swego czasu na https://duka.com/pl/agd/miksery. Główną zaletą urządzenia jest to, że potrawę można dokładnie zmiksować na gorąco w garnku. Taki sposób przygotowania potrawy jest nie tylko wygodny ale też mniej czasochłonny. Polecam go wypróbować.

Blog Widget by LinkWithin